måndag 4 januari 2010

Sista dagen

Idag startade vi redan klockan 08:00 i en transport av traktor med släp från resorten till piren på Kho Phayam.
Det var lika illa idag när vi skulle från piren till båten trots att vi denna gången valde att åka speedbåt. Men i Thailand är inget omöjligt så vi kom ombord även denna gången.

När vi kom till piren i Ranong tog vi taxi till busstationen för vi hade hört av en thailady att bussarna gick därifrån så fort de blev fulla (14 pers).
Men tji fick vi.
När vi kom dit klockan 10.30 så skulle nästa buss gå 14.00 och då fanns bara en plats kvar på den.
Vi bad att få en egen minibuss men Nej, det gick inte. Efter att vi trugat en stund och sagt att vi betalar alla 14 platserna i bussen med de 190 bath//st som de kostade kunde hon skaka
fram en kille som körde oss i en Pick up till Surathani.
En resa på 3 timmar rakt över landet från västra till östra sidan.
Väl framme efter en krokig väg men i ett fantastiskt frodigt och fint landskap, hoppade vi in på ett hotell och frågade om de kunde ta hand om vårt bagage några timmar. Det var helt ok.
Lunch på KFC och en sväng på en lokal marknad där Pher fick en stor råtta framför fötterna (Jäkla tur att jag inte såg den) kände vi oss helt nöjda. Tillbaka till hotellet. Vi frågade om vi kunde få ett rum ett par timmar för att duscha och byta kläder och det var inga problem. Det kostade oss 400 bath (knappt 100 SEK) att bli fräscha igen.

Nu sitter vi på flygplatsen i Surathani för att komma till Bangkok och där flyga vidare till Stockholm.
Vi återkommer till dagboken hemifrån för att sammanfatta och lägga in lite bilder.
Hej då Thailand för denna gång. Snart trampar vi på frusen mark.