onsdag 30 december 2009

2 dagar i Khao Lak

Pher och jag började med frukost på ett bageri med olika goda grova bröd.
Det är inte så vanligt i Thailand med bröd utan nästan alla frukostar består av vitt toastbröd med marmelad, och efter drygt 3 veckor med den frukost menyn känns det en aning tjatigt.

Vi har varit vid polisbåten idag , den som vid tsunamin kastades upp ca 2 km på land. Båten fanns vid tsunamin utanför ett av hotellen för att bevaka thailändska kungens ena barnbarn.
Efter det besökte vi Internationella tsunamin muséet

På kvälllen var jag hos frisören för att färga håret. När det var dags att skölja ur färgen blev jag utvisad till bakgården!! Det var utanför salongen, som ett vindsutrymme med hönsnät runt.

Schampoo britsen
Där stod en brits som jag fick lägga mig på. Jag fick ett "skynke" runt nacken och så vred hon på en vanlig trädgårdsslang med kall vatten. Ok ! När jag legat någon minut kom en råtta på ca 13 cm utan svans rakt över mitt huvud på en balk. Jag som har sån råttforbi fick snabbt upp fötterna på britsen och ur min strupe kom ett skrik! aaaaa - What ?? sa tjejen ? Ahhh... a rat.......kved jag och pekade... hon tittade upp, såg råttan och ryckte lite på axlarna och jaha ungefär.
Fy fan rent ut sagt, jag som HATAR möss och råtttor. Men bra färg i håret blev det för knappt en hundring!

Vi har också varit på djungeltur här i Khao Lak.
Åsa, Lasse & Sebbe på djungeltur
Det var i Khao Laks nationalpark. Vi gick rakt in i djungeln för vi hade hört att man kunde komma till en fin strand där det var bra att snorkla och fiska. Vi gick på en smal stig som till en början var lite betong på men som bara blev smalare och smalare. Vi fick på några ställen dra upp oss i lianer. Det kändes som det var 40 grader varmt och väldigt fuktigt. Alla var helt genomsvettiga och Pher och jag hade foppatofflor på oss som fötterna bara slirkade runt i. Myggorna var envisa som synden. Åsa var riktigt rädd och vägrade till sist att gå. Vi vände, någon strand hittade vi inte. Jag tog täten tillbaka och blev helt förskräckt när jag såg svansen på en stor ödla kila in bland snåren precis framför mina fötter, trodde det var en orm.
När vi kom ut till civilisationen igen tog vi mopparna och körde ner till en strand och badade.
Behöver väl inte säga att det var skönt!

Hej från Tarzan och Jane !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar