fredag 14 december 2012

Ormjogging

När vi åkte hemifrån hade jag bestämt mig för att springa en runda varannan dag under hela semestern.

Här är så varmt och fuktigt hela tiden, dygnet runt så efter de 2 första rundorna kom jag fram till att bästa tiden för detta måste vara runt ca 17.15, då är solen på väg ner och jag har ca 1 timma på mig innan det är helt svart ute.
När jag var ute på min första runda här i Ban Phe tyckte jag det var lite otäckt. eftersom det är så mycket lösdrivande hundar som gärna springer efter, skäller ilsket och vill nafsa i mig benen. så jag bad Pher följa med.
Han vill inte jogga (även om han skulle behöva det,) utan tycker det räcker med våra dagliga promenader, men jag gav mig inte utan föreslog att han skulle ta moppen och åka efter.mig !!
Ok, sagt och gjort. Jag gav mig iväg med Pher på moppen bakefter.


Ni ska veta att vägen är inte bred och det är djungel precis bredvid.
Efter någon kilometer höll jag på att trampa på en STOR ihjälkörd råtta ! (Vi talar råttor i storlek av små katter.) Ni som följt oss tidigare på Resdagboken vet att jag har en förskräcklig råttforbi. Jag steppade frisk och Pher skrattade gott åt mig.
Men sen efter några hundra meter klev jag nästan på en orm !! Jag var nog bara 40-50 cm ifrån. Hjärtat skenade och jag sprang fort som ögat och kastade mig upp bakom Pher på moppen !! Nu är det så att Pher har ormforbi så nu skrattade han inte längre.
Först drog vi iväg en liten bit men sen vände vi tillbaka för att kolla på den.
Den levde och låg helt stilla med tungan farande ut och in........ den var svart med lite gult på och ca 60 cm lång.

Det var 2 thai kvinnor och en liten pojke lite längre ner på vägen så vi ropade på dem. De såg lite förskräckta ut och ena damen höll hårt i pojken, men då kom en bil körande och ormen fick en jäkla fart och ringlade snabbt in i buschen.

När jag sen var på väg hem och sprang tillbaka var kvinnorna inne i buschen precis där ormen försvunnit och samlade ved och den lilla pojken stod ute i dikeskanten i bara flipp flopp skor........ååååå......då var de inte rädda minsann !! Varken jag eller Pher hade satt våra fötter där det kan jag lova !! ALDRIG !!.

Hela vägen tillbaka sa Pher gång på gång....spring i mitten....nu har du sprungit färdigt.....
Tillbaka på rummet var vi tvungna att googla på den och det verkar som om den är mycket giftig och kan spotta ca 3 meter?? Den är aktiv i skymning och mörker så det förvånar mig inte om det var en sån. På bilderna på internet ser den likadan ut. Dessa ormar, hoppas vi har sett klart av dem nu.

Antagligen vrickade jag till min vrist i förskräckelsen för nu är den rejält svullen och värker som tusan, jäkla ormar att ställa till det.(tror nästan Pher är lite nöjd över det ? för nu blir det lugnt ett par dagar)

Hej So long från 2 ormrädda !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar